× منوی بالا منوی اصلی
true
true

نبض بازار

true
    امروز  جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
بندر شهید حقانی پیشران خدمات رسانی به مردم

بندر شهید حقانی پیشران خدمات‌رسانی به مسافران و به شکلی نگین انگشتری سازمان بنادر و دریانوردی در امر جابه‌جایی مسافر است.

به گزارش خبربازار به نقل از بندر و دریا، به گفته مدیر این بندر در حال حاضر در بندر شهید حقانی ۳۸ فروند شناور مستقر است که جابه‌جایی مسافر را انجام می‌دهند. مشروح گفت‌وگو با علیرضا ادیمی رئیس بندر شهید حقانی در ادامه می‌آید؛

  • بندر شهید حقانی چه ظرفیت و جایگاهی در حمل‌ونقل مسافران دریایی دارد؟

خوشبختانه با رویکرد سازمان بنادر و دریانوردی پس از اتفاق سال ۱۳۹۰، با تجهیزی که انجام شده و نوع خدمات‌رسانی، ۱۲ سال پیاپی را بدون حادثه سپری کردیم.

سال گذشته در بندر شهید حقانی به سه میلیون و ۴۰۰ نفر سفر خدمات دادیم، امسال هم حدود ۲۹ تا ۳۰ درصد مثبت بودیم به گونه ای که در همین ایام ۲۲ بهمن گذشته، مجموع عملکرد بندر در این چهار روز تعطیلات، بیش از ۱۰۶ هزار نفر سفر خدمات بود.

ما همیشه در امر جابه‌جایی مسافر بدبینانه عمل می‌کنیم یعنی با توجه به بالاترین رقمی که در ذهنمان می‌رسد آمادگی‌مان را بالا می‌بریم. با در نظر گرفتن به این اوضاع‌واحوال قاعدتا استقبال زیادی در خصوص سفرهای داخلی خواهد شد.

  • به کدام جزایر؟

جزیره هرمز که تقاضا به‌شدت برای سفر به آن زیاد است. خیلی از روزها تنه به تنه قشم در حوزه گردشگری جلو می‌آید. جزیره هرمز ذاتا گردشگری است و بازاری در آن وجود ندارد. در آن ایامی که مسئول بندر هرمز بودم تقریبا هر سال حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد مثبت بودیم. امسال هم به همین شکل این پیش‌بینی را داریم و استقبال گسترده‌ای در مورد هرمز انجام می‌شود و تعداد مسافران در بیشتر اوقات از قشم هم پیشی می‌گیرد.

امسال در بحث ورود مسافر به جزیره هرمز می‌خواهیم کار نویی انجام بدهیم؛ واحد اطلاع‌رسانی بندر می‌خواهد در بدو ورودی بندر مستقر شده بنا بر مشاهدات عینی، اطلاعات سفر را به مردم بدهد. اگر خدا یاری کند امسال قصد داریم از جامعه بَلد بومی تحت عنوان «از من بپرس» در این بندر استفاده کنیم تا اطلاعات سفر و اطلاعات جزایر را به مردم بدهد. بچه‌های بندر که درگیر کار عملیات هستند، قاعدتا عزیزانی باید کنار ما باشند که بتوانند درست و جامع اطلاعات را به مردم بدهند.

در ایام نوروز ۱۴۰۳ با توجه به استقبال گسترده، یک سیستم خطی با گذاشتن یک سری موانع به‌منظور کنترل جمعیت انجام می‌دهیم. الان هم یک سری سایبان‌های موقت را احداث کردیم. امسال همچنین ۵۰ دستگاه پنکه صنعتی در محیط بندر در کنار باجه بلیت‌فروشی و اسکله ای که برای مقصد هرمز و مسیر قشم و… فراهم شده است.

  • با توجه به اینکه نوروز امسال با ماه مبارک رمضان مصادف است در بخش فرهنگی چه اقداماتی را در دستور کار دارید؟

دوستان واحد فرهنگی یکی سری تمهیدات اندیشیده‌اند. اشاعه فرهنگ عفاف و حجاب در این بندر انجام می‌شود. برای کودکان یک سری هدایا و سرگرمی‌هایی با در نظر داشتن معطلی در محوطه بندر، مشخص شده است. همچنین موسیقی سنتی در بندر به‌صورت زنده اجرا می‌شود. سال گذشته هم این کار را انجام دادیم، امسال هم با همکاری یک عزیزی از استان کرمانشاه بحث سیاه چادر را در این بندر پیاده می‌کنیم.

دنبال این هستیم که در طول مسیر مسافر ، تعدادی غرفه ایجاد کنیم و بحث غذاهای استان، پوشش و صنایع‌دستی استان و یک سری خدمات به‌منظور تسهیل امر دغدغه‌هایی که مردم دارند ـ ممکن است آب آشامیدنی در طول این سفر باشد ـ حتما انجام می‌دهیم. در ذهنمان بود که شیرینی « لگیمات، نان توموشی، پکاره» را بتوانیم توسط بخش خصوصی ارائه بدهیم.

بستر خدمات‌رسانی را فراهم می‌کنیم و از جامعه محلی می‌خواهیم کمک کنند که بتوانیم خدماتی در خور شان و ارزنده ارائه بکنیم.» مسافرانی که می‌آیند ولی نعمتان ما هستند و باید به هر شکلی که می‌توانیم آن بستر را فراهم کرده که به آنها خوش بگذرد. بندر هم آمادگی کامل در این زمینه را دارد. تعمیرات اسکله‌ها را انجام شده است. هر شناوری که نیاز به تعمیرات دارد بخش خصوصی مالک می‌رود این کار را انجام بدهد که ان‌شاءالله با تمام قدرت در ایام نوروز خدمات رسان مردم باشیم.

  • ظرفیت سالن مسافری چه میزانی است؟

سالن مسافری در ایام پیک از چرخه خارج می‌شود چون حجم مسافری که در یک پیک زمانی وارد این بندر می‌شود بیش از هشت تا ۹ هزار نفر است.

  • زمان فعالیت بندر در ایام نوروز تغییر می‌کند؟

خیر، فعلا دستوری در مورد افزایش ساعت کاری داده نشده است. در حال حاضر بندر شش صبح تا ۱۱ شب فعالیت دارد. برای ایام عید نیز احتمال وجود دارد که خدمات‌رسانی تا ۱۲ شب ادامه داشته باشد. خدمت‌رسانی ۲۴ ساعته نیست، چراکه مسافر نیست. اما اگر شخصی بخواهد به‌صورت چارتر خدمات بگیرد این آمادگی را داریم. به شرط اینکه شرایط دریا مساعد باشد و درخواست مسافر به سمت ما بیاید.

باید این نکته را در نظر داشت که بحث خسته شدن خدمه را هم داریم. تعداد خدمه شناورها شش نفر هستند که یک مقداری ریسک‌ها را بالا می‌برد. اما در صورت وجود تقاضا ۲۴ ساعته هم ما خدمات می‌دهیم. در مورد جزیره هرمز هم که به همان روال سابق است.

  • در جزیره هرمز هم می‌توانید ۲۴ ساعته خدمات ارائه دهید؟

بله. اگر کسی بخواهد چارتری انجام بدهد. اما در حالت عادی از شش صبح به مقصد جزیره هرمز تا ۹ شب خدمات می‌دهیم. از جزیره هرمز هم ساعت ۶:۳۰ تا ۷ بعدازظهر است. اگر مسافری باشد تا زمانی که آخرین مسافر از جزیره هرمز خارج بشود کار جابه‌جایی را انجام می‌دهیم. البته اگر شرایط جوی برای سفر دریایی مساعد باشد.

  • در زمینه تربیت نیروی انسانی چه اقداماتی صورت گرفته و چه دوره‌هایی برگزار شده است؟

کارکنان بندر را به سه دسته تقسیم می‌کنیم؛ یک دسته میگوییم مهمانداران که می‌شوند کارکنان خاص، یک سری کارکنانی داریم که روی شناورها هستند، یک سری هم افرادی که در خود بندر در زمینه پسکرانه بندری خدمت می‌کنند. بنا بر روال هر سال آموزش‌ها را نگذاشته‌ایم در انتهای سال، از اول سال به شکل روتین، دوره‌های یادآوری را انجام دادیم.

الان هم بحث دوباره کار در شرایط اضطرار، کارگاه کار در شرایط اضطرار، کارگاه واکنش سریع، کارگاه اطفای حریق برای خدمه برگزار شده است و مانور روتین هم داریم. خود شرکت کشتیرانی که متصدی حمل مسافر در بندر شهید حقانی است به شکلی نمایندگی حمل مسافر را دارد و خودش بر اساس چک لیستی که به آنها دادیم، به صورت روتین هر شناور باید حداقل ماهانه یک مانور را انجام و مستندات را ارائه دهند.

همکاران کنترل بازرسی هم که می‌روند در بحث ایمنی شناورها، این مانورها را چک می‌کنند. یعنی از آنها مستند و فیلم می‌خواهند. هفته آینده هم یک مانور طی دو فاز در بندر شهید حقانی با تولیت بندر شهید حقانی انجام می‌شود تا اگر برقی قطع شود بدانیم در سیستم واکنش سریع چطور مسافران را برای بلیت‌فروشی حمایت کنیم. در بحث دریا هم که بحث آب‌گرفتگی شناور است.

  • طرح نوروزی از چه زمانی آغاز می‌شود؟

از ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ آغاز می‌شود و تا روز ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ ادامه دارد.

  • چه پیش‌بینی از تعداد مسافرانی که به استان هرمزگان برای سفرهای دریایی سفر می‌کنند، دارید.

پیش بینی‌ها خوب است. سال گذشته ایام نوروز، عملکرد بندر حقانی حدود ۳۴۰ هزار نفر سفر خدمات‌رسانی بود و بندر هرمز هم حدود ۲۰۴ هزار نفر سفر؛ قشم به هرمز.

  • آیا برنامه‌ای برای جابجایی مسافر به جزیره لارک دارید؟

برای سفر به لارک از مبدأ بندر شهید ذاکری انجام می‌شود که البته به شرایط بستگی دارد. باید با جزر و مد آب شناور وارد شود که موضوع را متفاوت می‌کند.

  • در بحث گردشگری مثلا بندر هرمز خیلی گردشگری دارد چند تا ناوگان برای بندر هرمز تدارک دیدید؟

شناورها در یک سیکل مثلثی در بنادر مرکز استان می‌چرخند. یعنی شناور خاصی برای هیچ مسیری وجود ندارد. ۳۸ فروند شناور داریم که یک شناور کمکی هم در ایام نوروز ۱۴۰۳ اضافه می‌شود. از یکی از ارگانها هم یک شناور مسافری داریم که طبق یک سیکل خاص در یک نوبت بین بنادر در حال حرکت و گردش است.

  • توضیح بیشتری درباره برگزاری مانور می‌دهید.

برای آمادگی در ایام نوروز مانورهای متعددی داریم. با توجه به حساسیت موضوع و احتمال ریسک‌هایی که به دلیل افزایش ترددها وجود دارد، مانور آمادگی انجام می‌دهیم. رکورد هزار سفر، یعنی هزار حرکت مثلث بنادر را داریم.

یک خط حمل‌ونقل مسافری به بوموسی هم داریم که با محوریت استانداری انجام می‌شود و آن هم یک خدمات خاصی است که به یک سری افراد خاص داده می‌شود.

  • در هفته چند مرتبه انجام می‌شود؟

بنا بر تقاضایی که از سمت استانداری به سمت ما بیاید، معمولا بین یک یا دو سفر و بعضی مواقع سه سفر هم انجام شده است.

  • اطلاع‌رسانی درباره وضعیت جوی چگونه انجام می‌شود؟

از طریق تلفن گویای ۳۱۱۱ که مختص بنادر مسافری هرمزگان است.

  • در سطح کشور چگونه است؟

مسافران می‌توانند با شماره ۰۷۶۳۱۱۱ تماس بگیرند. یک سامانه هم برای این کار داریم؛ شماره تماس ۱۵۵۰که برای بحث امداد و نجات است. اما ۳۱۱۱ دقیقا بروز رسانی می‌شود که کدام مسیر باز یا بسته است و ساعت فعالیت بندر را اعلام می‌کند.

 

true
true
بندر شهید حقانی پیشران خدمات رسانی به مردم
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false